En aquesta sessió de COED es va parlar de la comunicació
audiovisual i/o digital.
Primer de tot, la professora ens va explicar que
quan nosaltres escoltem elaborem el missatge que estem rebent, és a dir, el
procés d’escoltar és el procés de reelaboració.
El receptor és qui posa el sentit, perquè ho fa a
partir dels seus coneixements previs.
També ens diu que quan el missatge és més complex,
nosaltres hem d’estar molt més atents en aquest missatge.
I referent als missatges audiovisuals ens diu que,
com a escoltadors, hem d’estar molt més atents a aquests tipus de missatges que
no pas a un text escrit, oral...
Després d’aquesta petita explicació, ens va posar
una vídeo d’en Guillermo Orozco que realitza una aproximació crítica i
pragmàtica a les claus educatives dels mitjans audiovisuals.
El següent vídeo esta extret de l'Edu3.cat.
En aquest vídeo, el Dr. Orozco, ens va explicant que la imatge té un codi molt universal. Hi ha
coses que no aconseguim veure a ull nu. Però que amb un coneixement, amb una
competència es pot aconseguir veure i donar-se compte. Cal destacar que tot això,
requereix un entrenament.
Per altra part, també ens parla què l’educació per
als medis no pot ser només un autor, sinó que ha de haver més d’un autor, més
medis.
Els nens interactuen constantment amb pantalles
(famílies, escoles...). Aquestes institucions locals, tenen la facilitat d’educar.
Estan obligades a educar als nens, per a què la tecnologia no sigui l’únic
referent de missatge per als nens.
Els mitjans de comunicació tenen molta
responsabilitat, perquè encara que no vulguin estan educant. Per tant, s’ha d’obligar-los
per a que siguin responsables.
Dr. Orozco, pensa que hi ha un desaprofitament del
potencial de les noves tecnologies. Ell opina que no s’estan donant la part
pedagògica. L‘imatge sempre és complement del discurs del professor. Es passa del text
escrit al digital.
També, opina que no és el mateix ensenyar des d’un
llenguatge audiovisual que per un llenguatge escrit o presencial.
Per altra
banda, Orozco pensa que s’hauria de fer una alfabetització audiovisual,
digital i desenvolupar una pedagogia de cada mitjà de comunicació.
L’auto didactisme no és suficient, perquè té certs
límits i requereix d’especialistes.
Les noves generacions s’adapten més fàcilment als
nous canvis. Genèticament són producte de més avanços tecnològics. S’ha de fer
un procés d’educació i crear pedagogies.
A part de tot això, Guillermo Orozco parla del
concepte de l’alfabetització digital que tracta de saber llegir més enllà i
arribar a esbrinar fins a quin punt sabem entendre el missatge. Aprendre a
saber mirar, sense deixar-te enganyar.
Alfabetitzar consisteix a que abans de dominar un
llenguatge, s’ha de prendre consciencia que el llenguatge escrit està regit per
unes regles.
Cal destacar que un dels paranys del mitjans de comunicació
és que ens volen reflectir en imatges el que per a ells és la realitat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario