Avui, dia 18 d’octubre, a la classe de COED, hem parlat sobre la composició
del text, que és un procés cognitiu i que consta de tres parts que són: la
planificació, la composició i la revisió.
Cal destacar que malgrat es divideix el procés de composició textual en
tres etapes diferenciades, l’escriptura no és un procés lineal on no es passa
per les diferents etapes de manera lineal i ordenada fins arribar a la redacció
final de l’escrit. Sino que es pot anar cap endavant o cap endarrere si es
desitja.
També és habitual que mentre anem construint el text, anem duent a terme
una primera revisió d’aquest, rellegint i reconstruint abans de continuar. Ara
bé, tot i entenent aquests processos com a normals en el procés d’escriptura,
és important tenir ben clares les tres etapes i intentar ser el màxim de
precisos en aconseguir els objectius de cadascuna de les tres fases.
1. PLANIFICACIÓ: Planificar
és reflexionar, és a dir, és establir els objectius que volem aconseguir amb el
text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i
ordenar la informació que volem transmetre.
1.1 Anàlisi de la
situació comunicativa:
A qui vull
escriure? (tipus de destinatari):
- Grau de formalitat
- Caldrà tenir en compte la fórmula de tractament
- El gènere del destinatari
- La varietat dialectal
Sobre què vull escriure? (tema)
Abans de començar a escriure, hem de tenir
clar que volem transmetre i comunicar amb el text.
Per què vull escriure? (objectius)
Segons els nostres objectius, ens plantejarem
diferents tipus de textos amb element formals diferents: textos amb funció
narrativa, funció descriptiva, funció explicativa o funció persuasiva,
argumentativa o d’opinió.
Com ho vull escriure? (extensió, estructura,
etc)
Hem de tenir en compte dos coses: l’extensió
i l’estructura.
1.2 Recollida de la informació
Pluja d’idees
És el que anglès s'anomena brainstorming i consisteix a escriure a raig tot el que ens passi pel cap en un moment determinat sobre un tema concret. Sense cap censura. Després ja triarem.
Documentació
És la recerca que hem de fer de documents
sobre el nostre tema.
Les 6 W
(Qui, Què, On, Quan, Per què i Com) La finalitat de donar resposta a les 6W és aplegar la informació necessària per explicar un fet o un esdeveniment i no oblidar cada dada important.
Prendre apunts de la informació recollida
Sobretot és recomanable per a textos
descriptius. Prendre apunts en aquest cas, doncs, vol dir observar de prop allò
que s’hagi de descriure.
1.3 Selecció i ordenació de la informació
Selecció de les idees
Seleccionar és triar, és decidir quina
informació ens quedem i quina no. Aquesta selecció haurà de tenir en compte els
factors següents: l’emissor, el receptor, el missatge i el canal.
Ordenació de les idees
Un cop hem seleccionat la informació, cal
començar a posar-la en ordre, endreçar-la, ordenar-la. Hem de veure quines són
les idees principals, quines secundàries, etc.
Técniques d’agrupació
Consisteix a establir un ordre per als grups
formats anteriorment.
- Numeració
- Esquema
2. LA REDACCIÓ: Redactar és
transmorfar els plans i les idees en llenguatge escrit, és a dir, en un text
coherent, estructurat d’una manera determinada i amb uns trets estilístics
concrets, tenint sempre en compte, doncs, les característiques de la
coherència, la cohesió, l’adequació, la correcció i la variació.
2.1
Estructura del text
El paràgraf:
“Senyal per distingir les diverses parts d’un discurs”. És la seqüència
intermèdia entre la frase i el text. Serveix per distribuir en blocs les
diverses idees que formen un text.
El paràgraf com a
unitat temàtica: Un paràgraf té vida pròpia i tracta sobre un aspecte concret
del tema general. Tot i que sempre forma part d’un text, té una alt grau
d’independència.
Distribució de
les idees en paràgrafs
- 1 paràgraf = 1 idea
Paràgraf - idea
Paràgraf - idea
Paràgraf - idea
- 1 paràgraf = més d'1 idea
- Més d'1 paràgraf = 1 idea
Tipus de paràgrafs segons el contingut
- Paràgrafs introductoris:
van a l’inici d’un text, capítol o apartat temàtic. Preparen al lector i
l’introdueixen en el que serà l’escrit.
- Paràgrafs expositius:
formen el cos del text. Exposen, expliquen i desenvolupen les idees que es
volen transmetre i que, sovint, s’han apuntat en el paràgraf introductori.
- Paràgrafs conclusius:
L’últim paràgraf o grup de paràgrafs de qualsevol escrit. Generalment,
resumeixen el text o en fan la conclusió final.
Els connectors
Els connectors són aquells elements de
cohesió textual que, d’una banda, organitzen i relacionen els paràgrafs i les
frases a l’interior del text i, de l’altra, funcionen com a senyals visuals, ja
que serveixen per fer explícit al lector l’esqueles de l’escrit.
La puntuació
La puntuació és una eina bàsica per estructurar
el text i delimitar el significat exacte del missatge que es vol transmetre.
L’estil
- Adequació
- Claredat
- Precisió
- Consició
- Variació
- Altres consells d’estil
3. LA REVISIÓ: Revisar és
examinar: és avaluar el que hem escrit, decidir si s’adiu amb les nostres
expectatives i, si convé, modificar el que calgui per tal de millorar el text.
Cal tenir en compte que no només revisem el text final, sinó que duem a terme
operacions de revisió durant tot el procés de redacció.
Revisió de continguts
- Coherència
- Cohesió
- Adequació
Revisió gramatical i de convencions
- Correcció
- Variació
No hay comentarios:
Publicar un comentario