Powered By Blogger

viernes, 7 de diciembre de 2012

EINES DE SUPORT AL PENSAMENT


A la passada sessió de GTIC vam estar parlant de com organitzar l’informació o fins i tot de com arribar a organitzar el nostre pensament.

Aleshores vam parlar de les eines de suport al pensament. Dintre d’aquestes eines de suport podem trobar, els mapes mentals, els mapes conceptual, els fluxogrames, etc. 

Els mapes mentals

El mapa mental és una eina que ens permet organitzar i estructurar el nostre pensament, d’aquesta manera ens facilita la nostra capacitat d’expressar idees, solucionar problemes, prendre apunts... d’una manera més gràfica.

El professor ens va esmentar una sèrie d’eines on-line que ens permeten confeccionar i compartir un Mind Map, com per exemples aquestes:


O


O


entre d’altres.

I, per últim, ens va suggerir una pàgina web que ens explica, mitjançant un excel·lent curs, que són i com funcionen aquests mapes mentals.



Els mapes conceptuals

Els mapes conceptuals van ser creats per Joseph D. Novak i s’han convertit en una tècnica fonamental per a representar el pensament a l’educació.

El fet de crear un mapa conceptual ens pot ajudar a organitzar els nostres coneixements, així com també a ampliar la nostra perspectiva en relació a un tema.

Habitualment, la creació del mapa passa per diversos estadis:   

-Selecció i jerarquització de conceptes, és a dir, fer un llista i ordenar-la.

-Reflexió sobre la relació de cada concepte amb tots els altres, és a dir, cercar els connectors.
-Representació gràfica adequada, és a dir, dibuixar el mapa de forma clara, entenedora i coherent.
      
     Per tant, hem de tenir clar  que:
      
     La construcció d’un mapa conceptual és doncs un procés intel·lectual que facilita un aprenentatge significatiu en la mesura en que ens ajuda a integrar els nous coneixements en els nostres esquemes mentals.

El professor de GTIC ens va explicar que, realment, un mapa conceptual es pot crear amb qualsevol editor gràfic, però que tot i això, existeixen diversos programes que ens poden facilitar crear el mapa conceptual de manera més eficient.

     Un dels programes més coneguts i que es considera un dels millors és CMapTools. Aquest programa és gratuït i va ser creat per l’Institute for Human and Machine Cognition. 

Després de la petita explicació sobre el programa CMapTools vam haver de realitzar una activitat per a practicar.                      
                                                         Imatge extreta de Google


L’activitat consistia en llegir un text que es titulava “El dinar de Nadal” i a partir d’aquest text elaborar un mapa conceptual, és a dir, vam haver de transformar la informació que ens proporcionava el text, entenent-la, analitzant-la i relacionant-la i aconseguint així que tots els elements del text concordessin. 

El text era el següent:
Per Nadal tota la família es reuneix a casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc. 
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria, la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i  acaba sempre a la mateixa hora, a les 5 de la tarda.


Un cop llegit el text varies vegades, vaig començar a fer requadres amb la informació que jo creia més important. Al principi, em va resultar senzill, però quan ja tenia gairebé tot el mapa conceptual creat i havia d’introduir l’última informació, va ser quan em va resultar més difícil, ja que no s’havia on posar-la per a no repetir cap terme.

Finalment, ho vaig a aconseguir i el resultat va ser molt gratificant.



Els fluxogrames

Per últim, vam parlar dels fluxogrames, que són una eina que s’utilitza per representar procediments encaminats a resoldre una tasca. La seva utilització prové del món de la informàtica però avui dia s’utilitza en molts altres àmbits. Per exemple en l’àmbit de l’educació es pot utilitzar per:

1. Per planificar tasques pròpies relacionades amb el desenvolupament de la tasca professional.

2. Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint present que és un bon mitjà per aprendre i practicar amb: Presa de decisions, resolució de problemes, organització, planificació, etc. 

   Sobretot, el nostre professor ens va destacar que els fluxogrames tenen una simbologia molt definida, com la següent: 


Podem treballar fluxogrames amb moltes eines com el Word de Microsoft, Write d’OpenOffice, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc. Però en aquesta sessió de GTIC, vam utilitzar una eina on-line anomenada Gliffy i que podeu trobar a:  http://www.gliffy.com



      
Gliffy és una eina que a part de poder crear, guardar i editar diagrames de flux, també permet treballar amb altres tipus de representacions gràfiques i exportar a diferents formats la feina feta.
      Imatge extreta de Google

Un cop explicat aquest programa vam haver de realitzar fora de classe i de forma individual mitjançant el programa Gliffy ,un diagrama de flux que representés l’acció de travessar una cruïlla on hi ha semàfors. 

I la representació que vaig realitzar mitjançant aquest programa va ser la següent:






No hay comentarios:

Publicar un comentario