A la passada
sessió de GTIC vam estar parlant de com organitzar l’informació o fins i tot de
com arribar a organitzar el nostre pensament.
Aleshores vam
parlar de les eines de suport al pensament. Dintre d’aquestes eines de suport
podem trobar, els mapes mentals, els mapes conceptual, els fluxogrames, etc.
Els mapes
mentals
El mapa mental és
una eina que ens permet organitzar i estructurar el nostre pensament, d’aquesta
manera ens facilita la nostra capacitat d’expressar idees, solucionar problemes,
prendre apunts... d’una manera més gràfica.
El professor ens
va esmentar una sèrie d’eines on-line que ens permeten confeccionar i compartir
un Mind Map, com per exemples aquestes:
O
O
entre d’altres.
I, per últim, ens
va suggerir una pàgina web que ens explica, mitjançant un excel·lent curs, que
són i com funcionen aquests mapes mentals.
Els mapes
conceptuals
Els mapes
conceptuals van ser creats per Joseph D. Novak i s’han convertit en una tècnica
fonamental per a representar el pensament a l’educació.
El fet de crear
un mapa conceptual ens pot ajudar a organitzar els nostres coneixements, així
com també a ampliar la nostra perspectiva en relació a un tema.
Habitualment, la
creació del mapa passa per diversos estadis:
-Selecció i jerarquització de conceptes, és a dir, fer un llista i ordenar-la.
-Reflexió sobre la relació de cada concepte amb tots els altres, és a dir, cercar els connectors.
-Representació gràfica adequada, és a dir, dibuixar el mapa de forma clara, entenedora i coherent.
-Selecció i jerarquització de conceptes, és a dir, fer un llista i ordenar-la.
-Reflexió sobre la relació de cada concepte amb tots els altres, és a dir, cercar els connectors.
-Representació gràfica adequada, és a dir, dibuixar el mapa de forma clara, entenedora i coherent.
Per tant, hem de
tenir clar que:
La construcció
d’un mapa conceptual és doncs un procés intel·lectual que facilita un
aprenentatge significatiu en la mesura en que ens ajuda a integrar els nous
coneixements en els nostres esquemes mentals.
El professor de
GTIC ens va explicar que, realment, un mapa conceptual es pot crear amb
qualsevol editor gràfic, però que tot i això, existeixen diversos programes que
ens poden facilitar crear el mapa conceptual de manera més eficient.
Un dels programes
més coneguts i que es considera un dels millors és CMapTools. Aquest programa
és gratuït i va ser creat per l’Institute for Human and Machine Cognition.
Després de la
petita explicació sobre el programa CMapTools vam haver de realitzar una
activitat per a practicar.
Imatge extreta de Google
Imatge extreta de Google
L’activitat consistia en llegir un text que es titulava “El dinar de Nadal”
i a partir d’aquest text elaborar un mapa conceptual, és a dir, vam haver de
transformar la informació que ens proporcionava el text, entenent-la,
analitzant-la i relacionant-la i aconseguint així que tots els elements del
text concordessin.
El text era el següent:
Per Nadal tota la família es reuneix a
casa l'avia Maria, ella fa el dinar per a tots i aquest normalment consisteix
en una escudella, un plat de carn i també neules i torrons de postres. Com que
l'Àvia ja es gran, normalment l'ajuden els seus dos fills en Joan i el Marc.
En el dinar coincideixo amb les meves cosines i els meus cosins: La Maria,
la Paula, en Genís i l'Eduard que són fills del meu oncle Marc. Cal dir que és
un moment entranyable en el que parlem de totes les coses que ens han passat al
llarg de l'any ja que ells no viuen a Barcelona com jo sinó que viuen a
NewYork. Com sempre en arribar als postres en Genís fa el típic número amb els
torrons d'Alacant i fa veure que se li trenca una dent. tothom riu menys la
seva mare que pensa en el que costa el dentista.
La meva germana, la Maria també ve al dinar, i aquest any ho fa amb el seu
fil, en Ramon, que no menja ni escudella ni carn ja que encara té 3 mesos.
El dinar comença puntualment a les dues del migdia i acaba sempre a
la mateixa hora, a les 5 de la tarda.
Un cop llegit el text varies vegades, vaig
començar a fer requadres amb la informació que jo creia més important. Al
principi, em va resultar senzill, però quan ja tenia gairebé tot el mapa
conceptual creat i havia d’introduir l’última informació, va ser quan em va
resultar més difícil, ja que no s’havia on posar-la per a no repetir cap terme.
Finalment, ho vaig a aconseguir i el resultat
va ser molt gratificant.
Els fluxogrames
Per últim, vam parlar dels fluxogrames, que
són una eina que s’utilitza per representar procediments encaminats a resoldre
una tasca. La seva utilització prové del món de la informàtica però avui dia s’utilitza
en molts altres àmbits. Per exemple en l’àmbit de l’educació es pot utilitzar
per:
1. Per planificar tasques pròpies relacionades
amb el desenvolupament de la tasca professional.
2. Ensenyar als alumnes aquesta eina, tenint
present que és un bon mitjà per aprendre i practicar amb: Presa de decisions,
resolució de problemes, organització, planificació, etc.
Sobretot, el nostre professor ens va destacar que els fluxogrames tenen una simbologia molt definida, com la següent:
Podem treballar fluxogrames amb moltes eines com el Word de Microsoft,
Write d’OpenOffice, programes de presentacions o de gràfics vectorials, etc.
Però en aquesta sessió de GTIC, vam utilitzar una eina on-line anomenada Gliffy
i que podeu trobar a: http://www.gliffy.com
Imatge extreta de Google
No hay comentarios:
Publicar un comentario